Pn - Pt  9:00 - 17:00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

   umów termin
realizacji usługi

606 488 605

Czym jest kosztorys naprawy pojazdu?

Udział w stłuczce nigdy nie jest pozytywnym przeżyciem. Jednak, zamiast poddawać się emocjom, warto pamiętać, jakie mamy obowiązki i prawa. Jednym z najważniejszych elementów, na który należy zwrócić uwagę, jest kosztorys napraw pojazdu. Czym jest ten dokument? I jak nie dać się oszukać? W naszym artykule odpowiadamy na te i inne pytania.  

 

Kosztorys naprawy samochodu - czym jest?

Kosztorys naprawy pojazdu to dokument, który ma szczególną specyfikę i musi zostać stworzony według określonego schematu. Mówiąc ogólnie, jest to spis czynności, które należy podjąć, by przywrócić pojazd do dawnej sprawności, a także lista części, które są do tego niezbędne. Ma on duże znaczenie, ponieważ to na jego podstawie dochodzi do oceny sytuacji i wypłacenia odpowiedniej kwoty odszkodowania. 

Jak zyskać gwarancję, że kosztorys naprawy pojazdu zostanie wykonany w sposób właściwy? Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnego rzeczoznawcy, który przeanalizuje naszą sytuację, weźmie pod uwagę okoliczności zdarzenia i wyceni powstałe szkody zgodnie z ich rzeczywistym znaczeniem.  

 

Co powinien zawierać?

Kosztorys naprawy pojazdu powinien zawierać m.in. opis działań niezbędnych, by przywrócić sprawność samochodu. W ich skład wchodzi np. wymiana poszczególnych elementów, naprawa, regeneracja, czy poprawa wyglądu, w tym lakierowanie. Dokument ten musi brać pod uwagę także koszt zakupu potrzebnych części, ze szczególnym naciskiem na ich stan, a także nazwę producentów i dostawców. Mówiąc ogólnie jego podstawowe części to informacje, o tym, jakie będą koszty naprawy, jakie części wymagają działania i jaki będzie koszt ich zakupu oraz jakie są koszty robocizny.

Niektóre oznacza, z jakimi możemy się spotkać to: 

  • O - części oryginalne, serwisowe, które są rekomendowane i dostarczane przez koncern samochodowy,
  • Q - części o podobnych właściwościach technicznych co części O, przeznaczone na tzw. pierwszy montaż, oznaczone logo producenta,
  • P - części podobnej jakości co części Q, wykorzystywane w montażu fabrycznym, ale nie są one dostarczane na tzw. pierwszy montaż,
  • Z - części zamienne.

 

O czym pamiętać?

Jeśli braliśmy udział w stłuczce, która nie zaistniała z naszej winy, możemy ubiegać się o należne nam odszkodowanie. Jego podstawą jest - jak już wpsomnieliśmy - kosztorys naprawy pojazdu. Warto być jednak świadomym swoim praw i nie dać nabrać się na sztuczki, które są wykorzystywane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. O czym mowa?

Przede wszystkim warto pamiętać, że mamy prawo do wglądu w kosztorys przygotowany przez ubezpieczyciela. Przeanalizowanie jego treści pozwoli nam uniknąć nieuczciwych zachowań, które mają na celu zaniżenie kosztów i obniżenie wypłaconego odszkodowania. Szczególną uwagę należy zwrócić na tzw. opcję szkody całkowitej, czyli kolejną sztuczkę, która posługują się ubezpieczyciele.

Trzeba jednak przyznać, że dostrzeżenie wszystkich zagrożeń, może nie być łatwe. Warto więc już na samym początku całej sprawy skorzystać z pomocy profesjonalnego rzeczoznawcy. Taki specjalista stworzy własny dokument, który wskaże mankamenty występujące w poprzednim kosztorysie m.in. zastosowanie nieoryginalnych części zamiennych, uwzględnienie amortyzacji podzespołów, zaniżenie kosztów usług warsztatu naprawczego czy nieuwzględnieniem wydatków związanych z wynajęciem samochodu zastępczego z OC sprawcy.